Kerkorgel

Het orgel in onze kerk werd in 2002 opgeleverd door Henk van Eeken, orgelmaker te Herwijnen, in een uit het jaar 1901 daterende orgelkas van Jacobus Johannes van den Bijlaardt. Het betreft hier een nieuw mechanisch balustrade-orgel met hoofdwerk, onderpositief en vrij pedaal. Bij de oplevering in 2002 had het orgel de volgende dispositie:

Hoofdwerk C-f’’’
Prestant 8vt
Holpijp 8vt
Octaaf 4vt
Octaaf 2vt
Mixtuur lll st.
Cornet V st. discant
Trompet 8vt

Onderpositief C-f’’’
Bourdon 8vt
Viola di gamba 8vt
Fluit 4vt
Gemshoorn 2vt
Dulciaan 8vt (gereserveerd)

Pedaal C-d’
Bourdon 16vt

Bij de bouw werd in een drietal registers bestaand pijpwerk uit het orgel van Van den Bijlaardt gebruikt. De factuur van dit pijpwerk is echter van de orgelmaker Vollebregt. Het betreft de registers Octaaf 4vt, Cornet V st. discant en de Fluit 4 vt. De frontzijde van de orgelkas van Van den Bijlaardt werd in het orgel behouden.

Herstelwerkzaamheden
In 2018 is het orgel onderhanden genomen door Gebr. Van Vulpen te Utrecht o.l.v. orgeladviseur Aart Bergwerff. Het orgel is technisch en klanktechnisch weer in goede staat gebracht. Naast het volledig onderhoud van het orgel is de tremulant verplaatst en in een dempkist geplaatst en is er een pedaalkoppel aangebracht. Tevens is de vanaf de bouw gereserveerde Dulciaan 8vt geplaatst naar voorbeeld van de Dulciaan 8vt in het Vollebregt-orgel in de parochiekerk van de H. Antonius Abt te Sint Anthonis. Als orgelcommissie zijn wij zeer tevreden met het resultaat en staat er weer een prachtig kerkorgel met een zeer fraaie intonatie.

Organisten Organisten
Organisten:
Otto Bijkerk, Remy Keijzer, Simon de Leeuw en Arie Buizert.

Orgelcommissie Orgelcommissie
De orgelcommissie zet zich in voor het onderhoud van ons kerkorgel.